Munch

Mit tehetsz egy fenntarthatóbb jövőért?

Négymillió forinttal sújtaná a kínai kormány a zabáló influenszereket - Üres tányér kampány az ételpazarlás ellen

2021. január 10. 11:07 - Munch

Évente 200 millió ember számára elegendő maradékot hagynak az asztalon Kínában – a pazarlás ellen több fronton is harcot hirdetett a társadalom és a kínai kormány. Számos étteremben táblák és üres tányérok hívják fel a vendégek figyelmét a pazarlásra. Ennek ellenére még számos olyan vlogger és blogger van, akik a videóikkal a mértéktelen fogyasztást reklámozzák. 

Írta: Belayane Najoua

Büntetés a mértéktelen evés ellen

Kínában nagy népszerűség övezi azokat az influenszereket akik, a videóikban a mukbang trendet mutatják be - a trend 10 évvel ezelőtt indult el Dél-Koreában és a célja, hogy az emberek végignézzék az ismeretlen influenszereket, ahogy óriási mennyiségű ételt esznek meg. Ezekben a videókban sok esetben nincsen beszéd, vagy komment, csak a látvány a lényeg. Van azonban egy olyan irányzata is az étkezős videóknak, ami rendkívül vékony influenszerek mutat be, akik aránytalanul nagy mennyiségű ételt fogyasztanak el - például 10 tányér csípős tésztát, 15 hamburgert vagy egy konkrét esetben 17 kiló sült bárányhúst.

A kínai állampárt négy és fél millió forinttal büntetné azokat az influenszereket, akik a videóikban a mértéktelen evést reklámozzák. A törvényjavaslat száműzné az ilyen tartalmakat és betiltaná az élő zabálóshowkat és az evőversenyeket is.

 

Üres tányér kampány

cutlery-overhead-wooden-dining-food.jpg

A becslések szerint az éttermekben a megrendelt ételek 20 százaléka a kukában a végzi. Ez azt jelenti, hogy évente több millió tonna ételt pazarolnak Kínában, miközben az ország fejletlenebb régióiban komoly problémát okoz az élelmiszerellátás. 

2020 január közepén a kínai internetezők a több mint 420 millió regisztrált felhasználót jegyző Sina mikroblogon indítottak kezdeményezést a pazarlás ellen, ami egyben a zabáló influenszerek kritizálásaként is értelmezhető. Az “üres tányér”  kampány az élelmiszer pazarlást célozza meg és Xi Jinping kínai államelnök kezdeményezésére reagál. A közösségi média felhasználókat felszólították, hogy miután befejezték az étkezést, osszák meg az üres tányérokról készült fényképeiket vagy videóikat a Weibo-n, a Twitter-hez hasonló népszerű közösségi médiaplatformon, ahol az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem most a legfelkapottabb témák egyike.

Az “Üres tányér”  kampány hatására a szociális platformon már több mint 13 millió bejegyzés született a témában, a mikroblogolók étkezés után maradt üres tányérjaik százairól töltöttek fel képeket. Augusztus 14-éig az „Üres tányér” kampány, a kínai nyelvű #GuangPanXingDong hashtaggel körülbelül 870 ezer hozzászólást és 550 millió megtekintést generált a közösségi médiaplatformon.

Az “Üres tányér” kampány mellett a kínai vendéglátóipar is kiállt - kisebb adagokat, fél adagokat és az ételek elvitelére szolgáló ingyenes dobozokat kínálnak, amik lehetővé teszik,  hogy a vásárlók igényük alapján rendeljenek ételt, és elősegítik a takarékos szokások kialakulását. 

Képek forrása: Pixabay, Freepik



3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://munchmood.blog.hu/api/trackback/id/tr5316379252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2021.01.11. 00:37:35

Aki kicsit is ismeri a kínai evési szokásokat, az tudja, hogy rendes kínai étteremben (nem ami Magyarorszagon van) úgy esznek, hogy a kör alakú asztalnál ülnek és középen vannak a tálak a forgó asztalközépen, amikből mindenki vesz. Mindig többféle tálat rendelnek, mint ahány ember ül az asztalnál. Ezért aztán törvényszerű, hogy a végén az étel jó része megmarad, megy a szemétbe. De a kínaiaknál az étkezés élvezet, lényegében a fő élvezetforrás, tehát mutatni kell az arcot, hogy nekik van pénzük, különlegeset és sokat tudnak rendelni.
Kínaiak közt sokkal röbb pazarlást tapasztaltam, mint akár Amerikában vagy Magyarországon. A kínaiak ezt azzal indokolták nekem, hogy a múltban sokat éhezett a kínai nép, ezért az étkezésen sose spórolnak azóta. Eleve kínai nyelvben ismerősök köszönésként használják az "ettél már?" kifejezést (吃饭了吗, chi fan le ma) illetve a "jóllaktál már?" kifejezést (chi bao le ma). A kínai kultúrában az evés az, ami a nyugati kultúrában a szexualitás, a kellemes időtöltés, ami a csapból is folyik a médiában. Nyugaton a szexuális utalások, képek, tanácsok, témák terjedtek el a médiában. Kínában az ételek, evés, étterembe járás, ételek ára, élvezete, új ételtrendek azok, amikkel a kínai ember szórakoztatja magát.
A holland, dán meg annyit főz, hogy mindenkinek jusson egy tányérral, nincs olyan, hogy kérek még, nincs repeta.

Magyarországon meg csirkefarhátért állnak sorba az emberek, teljesen felfoghatatlan számukra, hogy a szegénynek tartott kínaiak (amúgy egyáltalán nem csórók), hogy tudnak ilyen sokat és drágán enni.

Örömhernyó 2021.01.11. 00:49:38

Ja, még annyit, hogy kínai kultúrkörben bevett inzultus a "te szegény vagy". Kb. a baszdmeggel van egy szinten. Ezzel gúnyoljak egymást a gyerekek is. Ílyen kultúrában felnőve mindenki mutatni akarja, hogy neki telik mindenre, jó éttermekre, ételekre, a társadalmi státuszt reprezentálni kell, sőt túl kell teljesíteni.

Xiaoye 2021.01.15. 12:39:21

@Örömhernyó: Kínában születtem és nőttem fel. Nem hiszem, hogy a mai gyerekek meg fiatalok így gúnyolják egymást.
süti beállítások módosítása